Telefoon
Vaccinaties Honden

Waarom vaccineren?
Veel ziekten zijn gemakkelijker te voorkomen dan te genezen. Bij een aantal ziekten is er zelfs alléén preventie mogelijk. Het lichaam reageert na besmetting door een ziekteverwekker, zoals een bacterie of een virus, met het maken van afweerstoffen tegen die ziekteverwekker. Door een vaccin toe te dienen wordt een bescherming opgebouwd, terwijl het dier zelf niet ziek wordt. Het vaccin kan bestaan uit dode of verzwakte ziekteverwekkers en moet soms meerdere malen achtereen gegeven worden. Na verloop van tijd neemt de bescherming geleidelijk af, daarom is regelmatig hervaccineren noodzakelijk.

Waartegen vaccineren?
Hier volgt een overzicht van de ziektes waartegen honden gevaccineerd worden.

1. Parvo
Dit is een virusziekte die met heftig braken en diarree gepaard gaat en bij veel pups dodelijk is. De verspreiding vindt plaats via de ontlasting.

2. Hondenziekte
Dit is een virusziekte die honden van alle leeftijden kan aantasten met snel verloop en sterfte, ook wel ziekte van Carré genoemd. De verspreiding vindt plaats via speeksel, urine en ontlasting.

3. HCC
Dit is een besmettelijke leverziekte veroorzaakt door een virus die sommige honden licht ziek maakt, maar voor andere dodelijk kan zijn. De verspreiding vindt plaats via alle uitscheidingsproducten.

4. Ziekte van Weil
Deze ziekte wordt ook wel leptospirose genoemd en wordt veroorzaakt door een bacterie. De grootste kans op besmetting is in het voor- en najaar. Bij jongere honden kan de ziekte dodelijk verlopen en ook de mens kan door honden of ratten worden besmet. De verspreiding vindt plaats via urine van ratten en honden.

5. Kennelhoest
Deze ziekte wordt ook wel Bordetella genoemd en wordt door verschillende micro-organismen veroorzaakt. Besmetting vind vooral plaats op plekken waar veel honden bij elkaar zijn (kennel, hondenschool, pension, show) De verspreiding vindt plaats via de uitademingslucht.

6. Hondsdolheid
Deze ziekte wordt ook wel Rabiës genoemd en is een virusziekte die zeer besmettelijk is. De afloop is vrijwel altijd dodelijk en de ziekte is ook zeer gevaarlijk voor de mens. Besmetting vindt plaats via speeksel.

Wanneer vaccineren?
Pups moet men meerdere malen achter elkaar vaccineren om een goede bescherming op te bouwen tegen een aantal ziektes, daarna volstaat een jaarlijkse vaccinatie. Het vaccinatieschema van dierenkliniek Ommen van een hond ziet er als volgt uit:

Naast de jaarlijkse cocktailvaccinatie zijn er een aparte vaccinaties tegen kennelhoest en hondsdolheid. De vaccinatie tegen hondsdolheid is verplicht in het buitenland.
De vaccinatie voor kennelhoest wordt aangeraden wanneer de hond veel op plekken komt waar ook veel andere honden zijn, omdat dan het besmettingsgevaar groot is. De meeste hondenscholen en pensions stellen deze vaccinatie dan ook begrijpelijkerwijs verplicht.

De dierenartsassistenten van Dierenkliniek Ommen zullen u elk jaar een herinneringskaartje sturen om u te helpen onthouden wanneer het weer tijd is voor de jaarlijkse vaccinatie van uw hond. U kunt voor deze vaccinatie langs komen op één van de spreekuren of een afspraak maken.