Telefoon
Vaccinatie Konijnen
Waarom vaccineren?
Veel ziekten zijn gemakkelijker te voorkomen dan te genezen. Bij een aantal ziekten is er zelfs alléén preventie mogelijk. Het lichaam reageert na besmetting door een ziekteverwekker, zoals een bacterie of een virus, met het maken van afweerstoffen tegen die ziekteverwekker. Door een vaccin toe te dienen wordt een bescherming opgebouwd, terwijl het dier zelf niet ziek wordt. Het vaccin kan bestaan uit dode of verzwakte ziekteverwekkers en moet soms meerdere malen achtereen gegeven worden. Na verloop van tijd neemt de bescherming geleidelijk af, daarom is regelmatig hervaccineren noodzakelijk.

Waartegen vaccineren?
Hier volgt een overzicht van de ziektes waartegen konijnen gevaccineerd kunnen worden:

1. Myxomatose
Dit is een virusinfectie die bij jonge konijnen sterfte kan geven in de nazomer. Verspreiding vind plaats via stekende insecten als muggen, vlooien en vliegen.
Het myxomatosevirus geeft eerst zwelling van de slijmvliezen. Zoals bij mond, ogen, anus en geslachtsdelen. Ook de binnenkant van het oor kan opzwellen. Daarna ontstaan knobbels. Vaak is de aantasting zo erg dat het konijn vermagert en langzaam sterft.

2. Viraal Hemorrhagisch Syndroom (VHS)
Dit is een zeer besmettelijke virusziekte die zeer plotseling sterfte kan geven bij konijnen ouder dan 8 weken of een langzamer verlopend ziektebeeld met overal bloedingen. VHS staat voor Viraal Haemorrhagisch Syndroom en wordt ook wel VHD of RHD (Rabbit Hemorrhagic Disease) genoemd. Als het konijn besmet raakt, kan het binnen enkele uren overlijden. Symptomen zijn koorts, benauwdheid en bloed uit de neus. Door in contact te komen met (urine of ontlasting van) besmette dieren en materialen kan het konijn geïnfecteerd raken.

Het besmettingsgevaar voor konijnen is in de zomer het grootst. Daarom kunnen ze het beste rond de maand mei gevaccineerd worden, aan het begin van de zomer. De vaccinatie tegen VHS heeft een werkingsduur van een jaar. De vaccinatie tegen RHD beschermt het dier tegen deze ziekte. Als een konijn tegen deze ziektes is gevaccineerd wil dat niet zeggen dat ze deze ziektes niet krijgen, maar de kans daarop is een stuk kleiner na vaccinatie.

Wanneer vaccineren?
Als het konijn vijf weken oud is, dient het gevaccineerd te worden tegen de ziektes VHS en myxomatose.